Monday, February 21, 2011

unii au nelamuriri

Am primit ieri niște întrebări de la un anume ateu și poate că răspunsurile le-ar fi de folos și altora:
Cate femei au fost la mormantul lui Cristos?
Era piatra de la mormant data la o parte? Cine a dat-o la parte?
Cine era in mormant?
Cum a murit Iuda?
Aceste întrebări pentru unii fac cazul unor aparente contradicții biblice... așa că am luat Sfânta Scriptură în brațe plus încă o sursă și am mai întrebat pe un prieten ca să mă asigur că nu spun prostii. Am ajuns la următoarele răspunsuri:
- Câte femei au fost la mormântul lui Hristos?
Cert este că două femei cel puțin.
Maria Magdalena și Maria - mama lui Iacob și a lui Iosif conform Evangheliei după Matei cap 27 versetul 55, cap 28 versetul 1. Nu este exclus să fi fost și Salomeea, despre care precizeaza Sfântul Evanghelist Marcu, dar referindu-se la cumpărarea miresmelor și neprecizând cine anume a mers la mormânt. Sfântul Evanghelist Ioan o precizează pe Maria Magdalena, dar nu specifică dacă ar fi fost singură sau nu. Sfântul Evanghelist Luca spune că au fost "femeile care veniseră cu El din Galileea"(de la cap 24 v 55 până la cap 25 v 1) s-ar putea de aici trage concluzia că a fost și Salomeea dacă se admite faptul că ea este mama fiilor lui Zevedeu (Matei 27, 56). Nici unul dintre Sfinții Evangheliști nu precizează numarul femeilor care au fost la mormânt și nici dacă au fost doar cele menționate de ei sau au mai fost și altele, prin urmare nu este exclus ca atunci când unul o menționează doar pe una sau două să fi fost de fapt 3, dar din punct de vedere teologic numărul lor nu are nici o relevanță. În conformitate cu legea iudaică două persoane sunt suficiente pentru mărturie, iar Sfântul Evanghelist Ioan probabil că nu avea nevoie de legea iudaică spre finalul sec 1 cand se afla în Efes și scria această evanghelie pentru creștinii din Asia Mică.
Dubiile legate de celelalte întrebări până la cea despre Iuda există pentru că nu Sfinții Evangheliști au fost cei care au mers la mormânt ci femeile. Ceea ce aceștia au scris este ce au aflat din relatările femeilor care au fost acolo.

-Era piatra de la mormânt dată la o parte? Cine a dat-o la parte?
Da. Îngerul Domnului a dat piatra la o parte conform Evangheliei după Matei. Singurul dintre evangheliști care relatează acest fapt, iar relatările celorlalți nu-l exclud.

-Cine era în mormânt?
Îngerul Domnului conform Evangheliei după Matei. Un tânăr conform celei după Marcu. Doi bărbați în veștminte strălucitoare conform celei după Luca.
În Noul Testament trei dintr evanghelii sunt sinoptice. Acestea sunte cele potrivite lui Matei, Marcu și Luca. Dintre aceștia Matei și Marcu menționează faptul că a fost un înger sau un om și ambii precizează că în acea dimineață, după înviere ele s-au întâlnit cu însuși Mântuitorul. Luca nu spune nimic despre întâlnirea cu Mântuitorul, dar spune că la mormânt au fost doi bărbați. Am putea atunci să concluzionăm că un bărbat a fost îngerul, celălalt - Mântuitorul. Evanghelia după Ioan nu relatează decât lipsa lui Hristos din mormânt. Spre deosebire de evangheliile sinoptice, în care faptele și activitatea Mântuitorului ies puternic în evidență, în evanghelia după Ioan iese slava Sa.

- Cum a murit Iuda?
Conform Evangheliei după Matei 27, 5 Iuda s-a spânzurat.
Iuda s-a întors la arhierei și bătrâni să înapoieze banii fiind cuprins de remușcări și neputând să mai facă nimic pentru a întoarce situația s-a spânzurat fiind conștient că a vândut sânge nevinovat(Matei 27:3-5). În aceeași noapte i-a fost descoperit trupul. Prima zi a paștilor începea de joi seara. Dacă trupul lui ar fi fost ținut în cetate, atunci cetatea ar fi fost considerată necurată pentru că aveau un mort înăuntru și nu ar mai fi putut să țină paștile(Numerii cap. 9), motiv pentru care i-au luat trupul și l-au aruncat în grabă peste zidurile cetății în valea Hinom, fără să-i mai facă o înmormântare. "Deci acesta a dobândit o ţarină din plata nedreptăţii şi, căzând cu capul înainte, a crăpat pe la mijloc şi i s-au vărsat toate măruntaiele." Faptele Apostolilor 1, 18. Scoțând acest verset din contextul Sfintei Tradiții se ajunge la o confuzie și anume impresia că ar exista doua variante ale morții lui Iuda (una pentru că s-a spânzurat, iar cealaltă pentru că ar fi căzut de la înălțime). Nu există nici o contradicție aici, decât pentru cei care au dat uitării o parte destul de mare din Sfânta Tradiție.

No comments: